≡ Menu

middenrif ademhaling

Haal eens adem met je middenrif

Heel je leven ben je indrukken aan het opdoen. Via al je zintuigen neem je de dingen tot je. Gelukkig zijn de meeste dingen die je mee hebt gemaakt onbewust opgeslagen. Maar er zijn natuurlijk ook dingen in je leven die veel impact hebben had. Misschien wel zoveel dat je er nu nog (bewust of onbewust) last van hebt.

Als je via een MRI-scan kijkt naar je hersenen als je aan een voorwerp denkt, bijvoorbeeld een citroen, dan lichten op bepaalde delen van je brein diverse plekken op. Die corresponderen met bijvoorbeeld de kleur, de smaak, de vorm, en zo meer. Dit alles door onze 5 zintuigen.

Je brein slaat niet alleen de zintuiglijke waarneming op, maar plaatst dit ook op een dynamische tijdslijn. Het brein onthoudt dus ook de chronologische volgorde van gebeurtenissen in je leven. Die dynamische tijdslijn kunnen we middels vingerreflexologie ook in de vingers ervaren. Denk je bijvoorbeeld aan een moment in je jeugd, zal er aan de rechterzijkant van je vingers aan je rechterhand, zich kristalletjes vormen.

Dankzij die chronologische volgorde weet het brein snel informatie op te pikken uit je verleden om je voor nu zo snel mogelijk van dienst te zijn. Zie je nu een beer op de weg, dan kijkt het brein snel naar een eerder voorval met een beer en geeft je de info terug die je toen hebt meegemaakt.

 

Vicieuze cirkel

Kon je toen goed vechten, doe je het nu snel weer. Was je toen een vluchter, ben je het nu snel weer. Kon je toen helemaal niets doen in je verleden, zal je nu ook weer geheel verstarren en geen stap verder komen.

Je ziet, de chronologische kennis van het brein is er niet echt voor om je een gelukkig leven te geven als je veel negatieve dingen hebt meegemaakt. Alle gedachten die je op dit moment hebt, zijn gedachten over hoe je de gebeurtenissen in het verleden hebt ervaren.

Dat komt niet alleen omdat het brein je alert wil houden voor de beren op de weg, maar ook omdat de meeste mensen verkeerd ademhalen. De meeste mensen ademen met hun buik. Dat is goed om emoties en gevoelens lost te weken en om aan je groei te werken, maar dit heeft wel consequenties.

Je bent door die buikademhaling wel heel gevoelig voor de dingen om je heen. Om echt te groeien en makkelijker te veranderen is niet die buikademhaling toe te passen, maar over te gaan naar de ademhaling die je helpt snel te veranderen. En natuurlijk om beter met je gevoel om te gaan.

 

Middenrif

De enige ademhaling om de energie vast te houden en snel te groeien is via je middenrif. Daar de meeste ademhalingen worden beïnvloed door het leven zelf is de hersenstam daar verantwoordelijk voor. Maar we kunnen de hersenstam wel trainen om bewuster met die ademhaling om te gaan.

Als je heel veel emotionele momenten in je verleden hebt meegemaakt zal de middenrif-ademhaling even een lastige klus zijn, maar je brein volgt je al snel. Wees gerust.

Voor de meeste mensen is ademhalen zo onbewust dat ze er nooit bij stil hebben gestaan. Het is zelfs een onbewust proces. Zelf wil ik het niet onbewust laten plaatsvinden want ik vind ademhalen nog belangrijker dan eten en drinken. Denk maar eens hoe lang je zonder eten en drinken kunt en hoelang dat is met je ademhaling. Een verkeerde ademhaling zorgt zelfs voor een niet juist werkend immuunsysteem, een hoop energieverlies en een grotere mogelijkheid om ziek te worden. Dus zal het eten en drinken ook niet optimaal verwerkt worden bij een verkeerde ademhaling.

 

Minder ademhalen

In een eerdere blog heb ik al het belang van een goede ademhaling al besproken en je uitgelegd dat we al beter in ons vel komen door langzamer en minder heftig te ademen. Ik vertelde je over bewust 4 tellen in te ademen, 4 tellen je adem in te houden, 4 tellen uit te ademen en 4 tellen je adem weer in te houden. Als je lekker in je vel zit adem je langzamer dan dat je een heftige strijd moet leveren.

De ademhaling zorgt dat er adrenaline wordt aangemaakt om in actie te komen. Een buikademhaling zorgt er tevens voor dat er emoties vrij komen. Emoties kunnen je helpen maar ook tegenwerken in je actie die je te doen staat. Het is beter die emoties niet de overhand te laten nemen. Daarom mijn voorstel om je middenrif in beweging te zetten.

Bij sommige oosterse bewegingskunsten en meditatie, is de middenrif-ademhaling een essentieel onderdeel. De combinatie van middenrif- en borstademhaling wordt ook op een bewuste manier toegepast bij zang en muziek. Hier wordt het ademsteun genoemd. In yoga wordt de middenrif-ademhaling geoefend, vanwege het ontspannende effect en bij Vingerreflexologie dankzij de helende werking.

 

Oefening

De oefening van de middenrif-ademhaling volgens yogi André van Lysebeth wordt hier beschreven. De ribben mogen niet bewegen en de rug moet ontspannen blijven. Wanneer de ribben wel meebewegen, raadt hij zelfs aan, een riem om de borstkas te spannen op het moment dat het lichaam volledig uitgeademd is, zodat de middenrif-ademhaling op een juiste manier geoefend kan worden.

Soms zouden rugklachten ontstaan (bij het oefenen) van de buikademhaling. Om dit tegen te gaan wordt aangeraden de oefening op de rug te doen, waardoor de buikspieren ontspannen en de rug recht blijft. Hierdoor zou de rug nadien ook recht blijven bij het zitten of staan.

Rugklachten zouden volgens Aalten ontstaan door een onjuiste uitvoering van de buikademhalingsoefeningen, waarbij de rug hol trekt bij het inademen, terwijl bij een goed uitgevoerde buikademhaling de hele onderkant van het lichaam uitzet en niet alleen de buik. Aalten spreekt ook wel van bekkenbodem-adembeweging.

Een hulpmiddel om de middenrif-ademhaling toe te passen is eerst je buik iets in te trekken en daarna in te ademen. Je voelt dan dat niet je buik, maar je bovenlichaam uitzetten.

Onder je longen zit een diafragma die dit regelt. Of hij drukt naar beneden waardoor je onderlichaam in beweging komt, of hij brengt je bovenlichaam naar boven.

Nu is het zaak niet je ribben te laten bewegen maar te voelen dat je omhoog komt. Doe dit zo vaak mogelijk en zeker als je de huidige emoties in je lichaam even een halt wilt toeroepen.

Tijdens deze oefening is het mooi als je je voorstelt dat je op het mooiste plekje op aarde zit. Zet daar dan ook wat passende muziek bij aan.

 

Veel succes. 

En laat mij weten hoe je deze manier van ademhalen hebt ervaren als je er nog nooit mee gewerkt hebt.

{ 2 comments… add one }
  • Joke 22 oktober 2018, 22:40

    Goed onderwerp. Ik heb de training gevolgd van de http://www.buteyko-methode.eu .
    Ook daar geldt de stelregel dat je zo licht mogelijk mag ademen, en wordt het verder onderbouwd met een uitleg waarom de ziektes ontstaan als je overademt. Ook daar wordt de band aangeraden om te voelen dat je overademt. De beschrijving van de oefening hier kan ik niet helemaal volgen. Ik kwam hier om te ontdekken hoe ik mijn middenrif kan ontspannen, want daar ben ik nog steeds geen ster in. Ik kreeg juist de indruk dat het middenrif gewoon ontspannen moet blijven. Dan ontspant mijn lichaam er verspreidt zich warmte, en dat heb ik al wel ervaren.

    • Ruud 23 oktober 2018, 15:26

      Eigenlijk zit die ontspanning ook in het masseren van je vingertoppen en je buikspieren intrekken. Samen vormen ze een gevoel van welbehagen en na wat oefenen gaat het bijna vanzelf. Bij dat proces komt er namelijk veel meer zuurstof door je lichaam zonder dat e je lichaam uitput met veel te veel zuurstof door te snel ademen. Dank maar bij het slapen, dan gaat die ademhaling ook naar beneden en wordt je uitgerust wakker.

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.