≡ Menu

Suiker

Afgelopen week was er een uitzending van Zembla over suiker. Daar werd duidelijk hoeveel suiker er vandaag de dag wordt geconsumeerd. Dat we teveel suiker gebruiken was mij al reeds lang duidelijk. Zeker nu is meer dan 50% van de Nederlandse bevolking te zwaar.

Natuurlijk werden de meeste bedrijven die suiker verwerken aan de tand gevoeld. Ook Coca Cola werd natuurlijk onderhanden genomen. En zelfs een school waar een paar Coca Cola automaten stonden, werden door de interviewer als de kat op het spek binden verhaal.

Waar na een paar jaar na de oorlog nog gemiddeld 5 kg suiker per jaar per inwoner werd genuttigd is het opgelopen tot meer dan 35 kg per jaar geworden. Het moet dus echt anders. Als we op dezelfde wijze door blijven gaan, dan gaat het echt de verkeerde kant op.

 

Wat is suiker eigenlijk?

Suiker of sucrose is een zoete stof, die van nature voorkomt in voedingsmiddelen zoals in fruit, maïs, suikerriet en suikerbiet. Daarnaast komen ook andere suikers voor zoals melksuiker (=lactose) en vruchtensuiker (=fructose). Aardappels en granen bevatten ook suikers in de vorm van zetmeel, dat zijn lange suikerketens (zonder zoete smaak) die in de darm wel in suiker wordt gesplitst. Suiker gemaakt uit riet-of bietsuiker wordt wel kristalsuiker genoemd en is de vorm zoals  in de winkel wordt verkocht en als smaakmaker toegevoegd aan bewerkte producten, zoals frisdrank, chocola, snoep en gebak.

 

Hebben we suiker nodig?

Ons brein kan alleen maar goed functioneren op glucose. Dat haalt het lichaam uit de suikers die we tot ons nemen. Zonder die suiker van buitenaf moet het lichaam uit andere stoffen die glucose aanmaken.

In normale omstandigheden is dit voor het lichaam best te doen. Maar we leven steeds hectischer. De stress die we ervaren zorgt voor een eindeloze behoefte aan suikers. We zijn dus eigenlijk heel erg verslaafd aan suiker.

En afkicken is bijna onmogelijk. Het brein wil overleven en zal de behoefte aan suiker blijven triggeren. Natuurlijk is er een mogelijkheid om overgewicht te verhelpen. Maar dan moeten we dingen doen die we normaal gesproken nog nooit hebben gedaan.

Dat is ook het advies van de suikerindustrie. Eet verstandig en beweeg voldoende. Zelfs als we dit zouden volhouden dan nog is ons brein de spelbreker in dit proces. Want als deze merkt dat de suikerspiegel lager wordt, geeft het een signaal en gaat de behoefte naar suiker weer omhoog. En daar kan je geen weerstand tegen bieden.

 

Nieuwe wending

Stel dat je gezonder gaat eten en inmiddels ook wat meer beweegt. En dat je dat goed weet vol te houden. En voordat de verleiding naar suiker aan je knaagt is het goed het volgende even te lezen.

Een vijftal jaren geleden zag ik op een Vlaamse zender een wetenschappelijk onderzoek naar het uithoudingsvermogen. Daarin werden 3 groepen van elk 50 man getest op hun uithoudingsvermogen tijdens hun dagelijkse arbeid.

Het waren mensen die gewend waren met de hand het land te bewerken. Vroeg in de morgen kregen ze allemaal het zelfde eten. Net als tussen de middag en ook het avondeten was voor al die groepen gelijk. Dit om het testresultaat niet te beïnvloeden.

Maar na het eten kreeg elk groep iets anders te drinken en daar ging het eigenlijk over. De eerste groep kreeg na het eten een groot glas water en men mocht de gehele dag zoveel water drinken als men wilde.

De tweede groep kreeg na het eten suikerwater te drinken. En zij mochten zoveel suikerwater drinken als ze wilde over de gehele dag.

De derde groep kreeg ook een glas suikerwater na het eten, maar mocht het niet opdrinken. Ze mochten het even in hun mond houden, ermee spoelen e.d. en daarna uitspugen. Elke keer als zij dorst hadden moest dit weer herhaalt worden. Wel mochten ze zoveel water drinken als ze wilde.

Na 3 uur werken waren de drie groepen even ver. Maar al snel werd duidelijk dat na het middaguur de testgroep met het suikermengsel verder waren dan de andere twee groepen.

Maar toen gebeurde er iets waar ze eigenlijk op hoopte. De derde groep, die suikerwater moesten spoelen, waren veel actiever en hadden veel meer energie om hun werk af te maken. En zo zelfs, dat ze meer werk hebben kunnen leveren dan de andere twee groepen. En waren aan het eind van de dag niet uitgeput.

 

Uitleg

Uit de test kwam naar voren dat het brein reageert op de stoffen die we in ons mond krijgen. De twee groepen waarbij de suiker aan bod kwam, was voor het brein een aanwijzing om daarmee aan de slag te gaan.

Maar omdat de derde groep de suiker niet in het lichaam kreeg, had het dus geen schadelijke bijwerkingen van de suiker. Sterker, het lichaam gebruikte die activiteit om meer te presteren.

Suikert is dus goed voor ons als je het met mate gebruikt. Kan je echt niet zonder suiker dan is spoelen met suikerwater de ideale oplossing om wat aan je overgewicht te doen.

Het is zelfs een uitstekend middel als je last hebt van chronische vermoeidheid, stress of een heftige irritatiegevoel.

Gebruik de kracht van de suiker zonder de bijwerkingen van het product.

Ik hoor graag je reactie.

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Next post:

Previous post: