≡ Menu

Activeer je brein

Herprogrammeer ‘s avonds je brein

Daar jouw zintuigen de hele dag door voor jou alle informatie opneemt, gaat je brein ‘s avonds, voor het slapen gaan en in je slaap, aan de slag om die informatie te verwerken. Je brein heeft daarbij aan een half woord voldoende. Ook natuurlijk aan een halve waarheid of een kleine emotie. Die hij tot grote hoogte kan opblazen.

Doordat je vaak op een dag dezelfde dingen meemaakt heeft het brein niet veel moeite om het te verwerken. Een kleine update is dan voldoende. Maar als er op een dag iets compleet anders is, moet er energie komen om meerdere hersencellen te activeren. De slaap kan niet zo makkelijk komen zoals andere dagen. Want met die extra energie ben je ook energieker terwijl je slapen wil en morgen weer fris op.

En als er een heftige tijd is overdag, kom je in een nachtelijke stress die ook overdag merkbaar is. Het brein is even het spoor bijster en een buren-out dient zich aan.

Wat kun je er aan doen?

Zoals gezegd, neemt je brein, even voor het slapen, de dag met je door. Soms bewust en vaak onbewust. En op dat moment kun je wijzigingen aanbrengen zodat je niet alleen een goede nachtrust hebt, maar je ook je leven kan veranderen. 

Als je in bed ligt en je wilt gaan slapen en ook het licht wat gedempt of uit is, gaat de interne klok er vanuit dat het tijd is om de dag door te nemen en na enige tijd je in slaap sust. In periode is je brein beïnvloedbaar.

Eigenlijk kun je het brein alles wijsmaken. 

Het is het moment dat het lerend breindeel actief is. Dat deel dat je ook gebruikte in de eerste 7 jaar. Toen was het brein leergierig en niet in staat om te oordelen. Maar dat zit er nog steeds. Alleen maak je er niet bewust gebruik van. Dat doe je wel met de volgende oefening die je een week lang ‘s avonds voor het slapen moet toepassen.

Bij een probleem

Heb je op de dag een probleem en zit daar veel emotie aan vast als je naar bed gaat?
Als je het zou willen oplossen denk je aan het moment dat je het probleem hebt opgelost.
Niemand anders dan jij kan het oplossen ook al denk je van niet.
Het zit namelijk in jou dat gevoel en dat moet eruit.
Want door dat gevoel blijf je malen.

We gaan verder.
Hoe zal het zijn als er geen probleem meer zou zijn?
Kun je het waarnemen alsof je het voor je ziet?
Kun je het horen als mensen erover praten?
Kun je het voelen?
Hoe voelt dat?

En als je met deze oefening bezig bent, pak je het topje van je wijsvinger van je rechterhand en beweeg hem van links naar rechts. (Mag een beetje pijn doen.)
Dus van ringvinger naar pink. Een keer of tien terwijl je met de oplossing bezig bent.
Let nu alleen op je ademhaling. Vier tellen rustig in en vier tellen rustig uit.
Zorg dat je je buik uitzet bij het inademen en intrekt bij uitademen.

Een andere koers.

Deze techniek kun je ook inzetten als je in kringetjes blijft lopen en je niet verder komt.
Dat ligt niet aan anderen, maar jij hebt nog niet door wat de volgende stap zal zijn.
Bedenk dat je brein van veilig houdt. Hij moet ervoor zorgen dat je niet in zeven sloten tegelijk loopt en verzint soms dingen die je in het verleden hebt ervaren om je tegen te houden en je tot rust te manen.
Stel je wilt van baan veranderen. Of meer inkomen. Of… noem zelf maar op.
Wat er met verandering nodig is, is een focus wat het zou moeten zijn. 

Je moet hier heel specifiek zijn. Een nieuwe baan? Waar? Hoeveel verdienen? Met wat? Welk bedrijft? Of een eigen bedrijf? En waarmee? Hoe specifieker hoe beter.

Bij veranderen heb je twee stappen nodig maar kan achter elkaar voor het slapen gaan.

Stap 1
Eerst dat interne stemmetje waar je last van hebt.
Laat maar komen dat stemmetje. (Doe maar gewoon doe je gek genoeg) (Het lukt je toch niet) (Je hebt geen talent) (wie zit er nu op te wachten) enz enz. Je hebt er zelf ook wel een paar.
Zeg het nu eens hardop met een piepstemmetje. Klinkt dit geloofwaardig?
Zo nu het puntje van de wijsvinger op de rechterhand. Die van de pink naar de ringvinger bewegen terwijl je met dat piepstemmetje je tegenwerkingen uitroept.
Voel dat die tegenwerkingen die je uitspreekt ook steeds minder effect heeft in je lichaam.
Het voelt zelfs warm en vol passie. 

Nu ben je klaar voor stap 2

Daarvoor heb je je andere wijsvinger nodig.
En die beweeg je net als die vorige, van links naar rechts een paar keer terwijl je met je zintuigen de toekomst gaat invullen. Alsof je al een tijdje dat hebt.
Het gaat erom dat het al langer is.
De weg er naar toe komt wel, daar zal het systeem voor zorgen.
Jij moet het punt aangeven waar je wilt bereiken.
Let hier ook op je ademhaling. Vier tellen diep in en langzaam vier tellen uit.

PS

Deze oefening heb ik toegepast toen ik als reintegratiebureau werkte voor mensen ouder dan 50 die aan het werk moesten. Meer dan 75% aan het werk gekregen.  

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.