≡ Menu

Hoe het imperium van twee zwagers na 100 jaar kon instorten

Willem en Anton waren los van elkaar al succesvolle zakenlieden toen ze in 1887 samen gingen werken. Anton deed de inkoop en Willem hield zich bezig met de financiën. Ze hadden ieder apart al veel succes met hun toen unieke aanpak. Ze deden iets waar toen heel veel succes mee bereikt kon worden.

Beiden hadden een winkel in Amsterdam wat toen ongebruikelijk was. 
Lage en vaste prijzen tegen contante betaling. In die tijd was het namelijk gebruikelijk dat men altijd korting kreeg en op rekening kocht.

Je zult ze vast wel kennen.
Het zijn Anton Dreesmann en Willem Vroom. 
En omdat Willem de oudste was werd het Vroom & Dreesmann.

Succesvol zijn en uniek zijn heeft niet alleen te maken met de juiste kennis hebben of het juiste tijdstip.

Ze hadden los van elkaar al een goed lopende winkel. Aan de ene kant door het assortiment waar mensen behoefte aan hadden. Maar juist die visie waar de klant werkelijk behoefte aan had. Maar door die samenwerking werd wel de start gemaakt van het grootste warenhuisketen in Nederland met zeventig vestigingen.

De visie die Anton en Willem in hun bedrijf hadden, was al vanaf hun eerste stap los van elkaar succesvol. De samenwerking zorgde ervoor dat de zaak verder uitgebreid kon worden. Zelfs tot een imperium. 

Twee kapiteins op een schip geeft vaak aanvaringen, maar bij hen werden de eigen talenten benut waardoor er geen of nauwelijks problemen waren. En er vaak al snel nieuwe winkels bijkwamen waar hun visie werd doorgezet. 

Maar….
Tijden veranderen. En als je dan doorborduurt op eerdere inzichten, mis je toch op een gegeven moment de boot. 

Trouwens het zijn niet alleen andere tijden, maar ook andere visies door andere mensen. Zolang de starters nog volop in het bedrijf staan, hebben ze grip op veranderde zaken. Zodra ze wegvallen zijn er andere belangen die het beleid vertroebelen. 

Ik zag dat ook bij een cliënt van mij. Man en vrouw hadden een bloemenkwekerij met 2 keer in de week een bloemenstal. Zaken gingen zo goed dat ze besloten iemand in te huren in de bloemenstal. 

Hoewel die persoon goed haar werk deed viel de verkoop steeds tegen. Zo erg dat de kosten hoger waren dan het bedrag wat binnenkwam. Na mijn kijk op haar vingers en het advies wat ik toen gaf, ging de omzet weer omhoog. Sterker, het werd hoger dan ooit daarvoor. 

Weet je, je kunt zo je best doen en je bezighouden met jouw kijk op de wereld. Maar of je daar succes mee kan behalen is een ander zaak. Ik zie veel therapeuten en coaches met veel empathie  mensen willen helpen. En ze hebben daar ook veel kennis over.

Maar er ontbreekt daar vaak iets. Ze hebben weinig tot geen aanloop. Net wat ik constateerde bij bovenstaand voorbeeld. De klant komt niet omdat je alle diploma’s binnen hebt. 

Er is meer aan de hand en dat geldt ook voor jouw bedrijf. 
Wil je er een imperium van maken of blijft het een hobby die geld kost?
Trouwens, het is aan je vingers te zien hoe jij je bedrijf ziet. 

Had het laatste bestuur van V&D hun vingers maar laten zien toen het wat minder ging. Ik weet wel niets van hun vak, maar wel hoe de tegenstrijdigheden van mensen in elkaar zitten.
Het is gewoon te zien aan de vinger. 

En daar heb ik, speciaal voor therapeuten, trainers en coachen een betaalbare online cursus voor gemaakt.

En tot eind december kun je nog profiteren van de korting om in zeven wekelijkse lessen jezelf beter te leren kennen door naar je vingers te kijken en te bewerken. 

Vanaf 1 januari is hij weer de oude prijs van 297,-. 

Ga naar www.dactyologie.nl/online en begin direct met de eerste les. 

En ontdek welke tegenstrijdigheden jouw visie jouw imperium kan ondermijnen. 

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.