≡ Menu

Leren maakt je dommer

Leren maakt je dommer

We ontdekken al vroeg in het leven dat je moet leren.
En luisteren naar ouderen die veel wijzer zijn.
En dat leren je slimmer maakt en voor iedereen beschikbaar moet zijn.
Tot je achttiende ben je zelfs verplicht om onderwijs te volgen.
En probeer daar maar niet vanaf te wijken.

Maar maakt al dat leren de mens wel slimmer?
Mijn overtuiging is dat al dat leren eigenlijk het tegendeel oplevert. 

Volgens mij leer je iets aan op school of zelfs in een opleiding alleen maar iets wat voor de ander  noodzakelijk of de enige juiste mogelijkheid is. En misschien heeft die het ook zo precies van de ander geleerd.

Dat is natuurlijk prachtig als je die zienswijze wil aanleren en ook stap voor stap wil uitdragen.
Het werkt, dat heeft het verleden al laten zien. Maar dan ben je een kopie van je leraar. Vooral niet van de gebaande paden afwijken, anders hoor je niet meer in dat specifiek vakgebied. 

Je ziet dat terug in het ziekenhuis. Een arts in opleiding die zo zijn missie heeft om mensen te helpen zie je in de opleiding veranderen omdat ze in de opleiding de dingen aanleren die hun voorganger reeds hebben toegepast en op dezelfde manier van hun leraren hebben aangeleerd. 

Vernieuwing en daarmee de verjonging van het lesmateriaal loopt op die manier ver achter. Dat zie je al in alle lesboeken op de lagere school. Die boeken lopen ver achter. Niemand die daar vernieuwing in aanbrengt. 

In veel bedrijven die in de vorige eeuw zijn gestart zag je het laatst ook gebeuren. Vroom en Dreesmann was ook zo’n voorbeeld. Vasthouden in de norm waarmee die ontdekkers mee startte. Dat was bij de start een heel goede keuze. Maar een eeuw later is de wereld eromheen verandert. Het is niet meer van deze tijd. Je zult je als bedrijf daarop moeten aanpassen. 

Ook ik heb dat meegemaakt.
In de 6 jarige opleiding tot graficus. Na die school aan het werk in een grafisch bedrijf waar ik te hore kreeg dat alles wat ik daar had geleerd direct moest vergeten. Achterhaald en verouderde zienswijze. Een goed voorbeeld: Op school leerden we zo snel mogelijk losse letters pakken om een gehele krantenpagina vol te krijgen. Na die zes jaar bleken veel bedrijven daar al machines voor hadden. 

Er zijn twee belangrijke gevaarlijker aan het kuddegedrag van massale (oude) kennis overdragen.
De mens leert daarbij niet hoe hij moet leren. De universiteiten hebben daar last van.
Maar nog belangrijker is dat je je eigen kwaliteiten nooit kunt ontdekken, laat staan ontwikkelen. 

Die leerling arts zie je dan later als een kopie van zijn leraar en zijn oorspronkelijke missie waarom hij arts wilde worden is totaal verdwenen. Als ik dan vraag wat ook alweer de reden was waarom hij arts wilde worden kreeg ik als antwoord dat als ik niet zo doe als mijn leraar, kiest hij voor een ander. 

Maar ik zie het ook in diverse andere opleidingen.
Je leert in diverse lessen hoe je moet handelen in een bepaalde situatie die de leraar je voorschrijft omdat het zo voor hen heeft gewerkt. Ik zeg dan je leert een trucje. En als je het maar stap voor stap nadoet bereik je hetzelfde. Zombies noem ik ze. 

Op die manier leren heeft je niet slimmer gemaakt, maar je bent een kopie van je leraar geworden.
Trouwens hier in het Westen wil een leraar niet dat de leerling slimmer wordt dan de leraar.
Dat is in bepaalde Oosterse gebieden wel anders.
Daar wordt de leraar gehuldigd als de leerling slimmer is geworden.
Als je leert WAAROM je dit zo moet leren kan de leerling vanuit zijn eigen zienswijze nieuwe mogelijkheden ontwikkelen.

De leerling ontwikkelt op deze manier zijn eigen vermogen voor verandering in de huidige zienswijze. En zo creëren we vernieuwing vanuit een nieuwe geest.
Sterker: Vernieuwing komt van die mensen die anders dachten en niet met de massa meeliep. 

Er zijn voorbeelden genoeg van vroegere uitvinders dat ze zelfs nooit op school hebben gezeten.
Je bent slim als je anders bent dan anderen en daar geen moeite mee hebt.
Ontwikkel je mogelijk eigen inbreng in de toch al veranderlijke wereld. 

Hoe meer tegenwerking je hebt, hoe meer jouw visie toekomst gericht is.
Leer niet wat al eeuwenlang uitgekauwd is, maar ontwikkel wat voor de toekomst het beste is.
Zoiets overkwam mij zo’n 50 jaar geleden ook toen ik mijn visie uitsprak over de kracht van de vingers.

Ik werd voor gek verklaard en zelfs genegeerd.
Totdat er jaren later iemand was die nergens anders terecht kon en mij toch maar eens vroeg om te helpen. Pas toen was opeens mijn omgeving overtuigt dat die methodiek goed werkte.
Vandaag anders zijn dan de rest kan in de toekomst best een nieuwe norm worden. 

Ga ervoor en volg je intuïtie.

Natuurlijk heb ik ook een opleiding. Maar ik vraag je niet stap voor stap mijn methodiek na te doen.
Succes in je praktijk heeft meer te maken met je eigen persoonlijkheid en je uitstraling. En op de tweede plaats jouw kennis over je vakgebied. Clienten komen niet om je diploma’s, maar zijn er door de vastberadenheid waarmee je je kennis toepast.  

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.