≡ Menu

Terug in de tijd

Vroeger was alles beter, toch?

Zeker als je net 70 bent geworden en terugkijkt op je leven. Je hebt meer jaren achter je dan je nog op aarde mag rondlopen. Nee, ik ben niet sentimenteel. Ik kijk naar hoe het mogelijk was dat ondanks gezond eten, toch 30 kg te zwaar was.

Dat hoorde ik natuurlijk vorig jaar om deze tijd toen ik in het ziekenhuis lag. Hoe kan dat? Ik at echt niet ongezond, dacht ik. Geen overdreven grote porties en ook geen tussendoortjes. Maar bij nader onderzoek bleek ik toch onbewust de verkeerde dingen in mijn mond te stoppen. Dat heb je als je naar anderen luistert. 

Als je luistert naar anderen, moet je wel naar de juiste anderen luisteren natuurlijk.

Volgens velen is de schijf van 5 de beste informatie die je maar kan krijgen. Het wordt door iedereen ondersteunt en zelfs de overheid sponsort het. Dan moet het toch wel goed en gezond zijn. Dus aan mijn eten kan het niet liggen. Want ik hield mij er goed aan. Beweeg ik niet genoeg dan. Ook dat kan natuurlijk. Een half uur per dag bewegen is al voldoende, zei de dokter. 

Diegene die mij kenen weet dat ik aardig druk ben. Te druk voor sommige. Doe even rustig ik word hyper van je is een vaak gehoorde reactie. Waar ligt het dan aan? Ik ging terug in de tijd. Zo’n 50 jaar terug. Want ergens in mij voelde ik dt we afgedwaald waren met onze ‘gezonde’ voeding. 

Vette resusel op brood. Vol vette melk. Vete yoghurt. Elke week bij moeders thuis vette vis. Ho stop. De regering verbood toen toch om die tijd alle vet uit ons eten. Zo tot obesitas leiden. Afschaffen dat vet dus. We moeten meer suikers eten en vet uit het eten binnen. In die laatste jaren zijn er nog nooit zoveel mensen met overgewicht geweest. Veel gemodificeerd eten, makkelijke maaltijden, veel soorten aantrekkelijk brood. Weg vet eten en lege gesuikerde koolhydraten eten. Dat is de nieuwe regel.

O ja, wat doen we dan met het afgeroomde vet uit de melk, zeiden de boeren. Maak er maar kaas van dan promoten we dat wel zei de regering.. En kaas in alle soorten werd geboren. Vet in melk mag niet, maar het zelfde vet in kaas is gezond. Ik heb wat soorten kaas gegeten. 

Ik ontdekte in mijn zoektocht dat er een eenvoudig rekensommetje is om gezond de dag door te komen. En ook snel gezond te worden zonder die lichamelijke klachten. Want je darmen zijn de grootse vriend als het om je leven gaat. Ik ontdekte dat er een verhouding is wat we als mens werkelijk nodig hebben zonder hongergevoel of je uithongeren moet wat voor dieet ook. Het gaat niet om de calorieën bij te houden maar je inname van suikers en andere benamingen van suikers. 

Ja, ik moest even wennen aan dat nieuwe patroon, maar na een week zag ik en voelde ik resultaat. Nu kan ik het niet laten om het anderen te vertellen. We zijn suikerverbranders geworden door alle vetten te verbannen. We hunkeren naar zoet. En in alle door de fabriek gemaakte eten zit wel een of ander soort suiker. En dat ook nog eens in fruit. 

We zijn versuikerd en het lichaam heeft niet genoeg aan dat suiker dus vraagt het meer en meer. Ik ontdekte dat de inname van suikers je lichaam het niet direct kan gebruiken en maakt er een voorraad vet van. Dat kan pas door het lichaam omgezet worden als energie. 

Wouw. Dus ls ik geen suiker meer neem en overga op vet dan maakt het lichaam er direct gebruik van. Ja, maar wel de gezonde vetten natuurlijk. Ik ben daar nu zo’n drie kwart jaar mee bezig en moet zeggen dat ik mij beter voel dan voorheen en ook nog eens 20 kilo lichter. En dat niet door te minderen, maar door te eten wat het lichaam makkelijk kan omzetten in energie. Ik heb meer energie beschikbaar over de gehele dag.

Hoe ik dat doe?

Over de dag eet ik drie maaltijden. Een gezonde start. Een lekkere lunch en geen zware maaltijd ’s avonds meer waar je van op de bank ploft. En natuurlijk totaal geen tussendoortjes omdat de maaltijden genoeg energie bevatten. De verhouding vet gebruik staat eind van de dag op 50%, en 20% koolhydraten en 30% eiwitten. Precies de goede verhouding om gezond door het leven wil gaan. Ben je druk in de weer en sport je veel dan eet je meer maar wel in de zelfde verhouding. Zit je de hele dag stil dan eet je wat minder. 

Ja, ik ben gestopt met brood, pasta’s en aardappelen en alle door de industrie gemaakte producten. Alles vers en toch simpel te maken. Zeker voor mij, want ik hou niet van koken. Eigenlijk is mijn vet inname verdubbeld en de koolhydraten voor meer dan de helft minder. Daarmee alleen al ben ik minder zwaar. Terwijl ik niet minder eet. 

Wat ik wel af een toe neem een uur voor het naar bed gaan. Honderd gram magere kwark. Waarom? Soms daag ik mijn lichaam uit om raven te gaan crossfietsen. Niet echt fanatiek, maar toch soms pijnlijk. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat magere kwark jouw spieren ’s nachts repareert. Na een week dit gedaan te hebben sta ik niet met spierpijn op. Sterker” ik sta fitter op. 

Je begrijpt, ik ben er zo blij mee dat ik het niet kan laten het uit te dragen. Laat het suiker in je voeding weg en ga weer aan de gezonde vetten. Net als vroeger. 

Een keer in de week makreel. soms een avocado, ook wat zalm tussen de salade. Een onbewerkte noten en zaden en vooral geen bewerkte pinda’s. 

Wat ik ook bij andere merk die mijn advies hebben opgepikt is dat die kleine pijntjes, maar ook wat heftige lichamelijke klachten als sneeuw voor de zon verdwijnen. 

Ga ook terug in de tijd, hou van je darmen en ze geven je je leven terug.

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Next post:

Previous post: